Zijn virtuele influencers de toekomst op social media?

Zijn virtuele influencers de toekomst op social media?

Er is een nieuwe influencer in Nederland. Ze heet Esther en komt oorspronkelijk uit Zweden, maar woont sinds kort in Rotterdam. Op Instagram zien we dat ze tijdens de corona-crisis netjes thuis werkt, ze gezond eet en op Internationale Vrouwendag schrijft ze dat ze trots is op zichzelf, vanwege wat ze allemaal al heeft overwonnen als vrouw. The catch: Esther bestaat niet echt. Ze is een virtuele influencer, net zoals tientallen andere influencers op Instagram die steeds populairder worden.

Ik kan me goed voorstellen dat een paar van jullie nu denken: maar Sophie, de meeste influencers zijn toch digitaal? Klopt natuurlijk, we plaatsen allemaal content op digitale platformen. Maar virtuele influencers zijn letterlijk virtueel: ze bestaan niet. Ze zijn gemaakt van pixels. Er zitten vaak hele bureaus en marketingcampagnes achter. Bij sommigen van dit soort influencers is het duidelijk dat ze niet echt bestaan, omdat ze niet op mensen lijken. Bij anderen zie je nauwelijks verschil en lijken het net echte mensen. Esther gebruikt bijvoorbeeld een echt lichaam van een vrouw, maar creëert daarna een virtueel gezicht. Andere virtuele influencers zijn echt 100% virtueel, al is dat soms best lastig te beoordelen.

‘Bermuda’, een virtual influencer uit Los Angeles

Ik kwam vorig jaar voor het eerst in aanraking met het concept virtuele influencers. Vol verbazing las ik een interview met een virtuele influencer in een tijdschrift. Ik begreep het eerst niet zo goed: las ik nou een interview met de maker van de influencer of moest dit de influencer zelf voorstellen? Het bleek het laatste te zijn. Want deze digitale influencers hebben kennelijk ook een mening, hobby’s en interesses. Ze zijn vegan, maken muziek of zijn supermodel met een missie. Ik vond het maar apart en hoopte dat deze nieuwe trend weer snel over zou waaien. Helaas had ik het mis. Virtuele influencers zijn alleen maar populairder geworden.

Hoe langer ik hierover nadenk, hoe meer het me dwars gaat zitten. Is het omdat ik dertiger ben? Ben ik nu op een leeftijd aangekomen dat ik niet meer mee kan gaan in nieuwe trends? Of is dit gewoon een best rare ontwikkeling? Ik stoor me vooral aan twee dingen: de looks van deze influencers en het feit dat zoveel mensen en media ze behandelen alsof ze echte mensen zijn. Want dat zijn ze gewoon niet, laten we daar eerlijk over zijn.

‘Miquela’ en ‘Bermuda’

De looks van de meeste virtuele influencers zijn namelijk over het algemeen perfect. Ze zijn lang, dun, hebben een perfecte huid en mooi haar. Ze dragen de laatste mode, dure merken en zijn best friends met beroemdheden en overige influencers. Niet zo gek dat veel merken, waaronder Calvin Klein, Samsung en Balmain, al campagnes met deze influencers doen. De virtuele influencers kunnen zo gemaakt worden dat kleding hun perfect staat en hun make-up straalt. Echte vrouwen kunnen niet aan dit perfecte beeld voldoen. Zelfs echte modellen niet. Deze virtuele influencers hebben geen flaws en kunnen een product of merk daarom perfect promoten, net zoals de opdrachtgever het graag wil. Dit stoort me als vrouw. Na jarenlang overal gephotoshopte beelden gezien te hebben is dit het volgende waar we niet tegenop kunnen als vrouwen.

Daarnaast vind ik het maar vreemd dat deze virtuele influencers doen alsof ze echt zijn en de media ze ook zo behandelt. Miquela, de bekendste virtuele influencer met 2 miljoen volgers, mediteert, voelt zich verdrietig omdat het uit is met haar “vriend” en reist naar Parijs voor fashion week. Ze wordt geïnterviewd en gaat met andere influencers en beroemdheden op de foto. Niet echt natuurlijk, maar zo wordt het achteraf bewerkt. Ze bestaat niet echt, maar haar leven op Instagram lijkt echt. Met echte volgers die met haar meeleven en haar continu complimenten geven… Wat gebeurt hier!?

Tijdens mijn onderzoek naar de herkomst van de virtuele influencers komt vaak naar voren dat het een vorm van entertainment is. Een perfect gecureerde vorm van entertainment, waar merken kunnen krijgen wat ze willen in de vorm van perfecte foto’s en video’s en waarbij modellen en echte mensen vervangen kunnen worden. Want echte mensen maken fouten en zelfs de allermooiste modellen hebben flaws. Bij virtuele influencers krijgt de opdrachtgever precies waarvoor ze betalen. En volgers ook: er zijn eindeloze mogelijkheden qua kleding, styling en make-up bij een virtueel model en dus kan er veel content geplaatst worden.

Virtueel model ‘Shudu’

Ik vind het maar een vreemde ontwikkeling. Aan de ene kant wordt door de media en merken massaal body positivity gepromoot, zien we meer diversiteit en worden modellen bij een aantal grote merken minder of zelfs niet meer gephotoshopt. Aan de andere kant hebben we nu het fenomeen van virtuele influencers, dat hier eigenlijk lijnrecht tegenover staat. De vraag is: welke kant gaan we op? Zullen de meeste (jonge) mensen accepteren dat virtuele influencers onderdeel uit gaan maken van ons leven of is dit een trend die op een gegeven moment weer verdwijnt?

Waar ik me zorgen over maak is dat het gebruik van Facetune, Photoshop en filters inmiddels al zo normaal is geworden, dat het creëren van digitale personas – verbeterde versies van onszelf – misschien wel de volgende stap is. Niet voor mij, en ik denk dat met mij veel volwassenen er ook zo over denken, maar wel voor jongeren. Wordt dit de nieuwe manier om jezelf te presenteren online?

Ik ben in ieder geval geen fan van deze trend. Ik zie en volg liever echte mensen, die zich niet verbergen achter een digitaal gezicht. Mensen met wie je een echte connectie kunt maken. Want naast perfecte plaatjes hebben deze virtuele influencers weinig te bieden. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken…

Bronnen:

1 Esther Olofsson op Instagram.
2 More investors are betting on virtual influencers, via TechCrunch.
Foto’s bovenste afbeelding: Shudu, Bermuda en Miquela op Instagram.

Door

Hi, ik ben Sophie Carleen! Op mijn blog neem ik je mee in mijn zoektocht naar een bewuster leven. Ik schrijf artikelen over (digitaal) minimalisme, spiritualiteit, feminisme, duurzaamheid en carrière.

15 Reacties

  • Door noor

    Omg ik wist helemaal niet dat dit bestond… En dat merken zoals Calvin Klein hier zelfs in mee gaan… Ban! Ik vind dit zo vreemd, en ze lijken idd zo echt! Ik ben even sprakeloos…

    • Door Sophie

      Ik vind dat sommigen inderdaad ook net echt lijken! En dan ook zo perfect… Aan de comments te zien bij verschillende foto’s hebben veel volgers dan ook niet door dat het niet echt is…

  • Door Kimberley

    Wow, ik kende dit ook helemaal niet. Ik heb vol verbazing gelezen en op de desbetreffende linkjes gekeken. Ik ben het helemaal met je eens. Dit is echt een hele rare, onnodige en negatieve ontwikkeling. Mijn vraag is ook echt, waarom??!!! Als je niet beseft dat het nep is, dan lijkt het gewoon echt. En zelfs als je weet dat het nep is, is het lastig te geloven. Ik ben zó blij dat ik geen social media meer heb. Ik werd er al doodongelukkig van, en als dit de nieuwe trend is dan gaat dat echt een negatieve invloed hebben op personen die hier vatbaar voor zijn.

    • Door Sophie

      Ja kan ik goed begrijpen! Ik twijfel ook al heel lang of ik social media niet wil verwijderen… Want als dit de kant is waar we naartoe gaan, dan leef ik liever offline 😉

  • Door Sofie

    Wat goed dat je dit deelt. Ik las hier ook al over en echt, ik kan er met mijn verstand niet bij… ik vind het eng. De invloed die dit ook weer kan hebben op jongeren, op waar mensen naar opkijken…

  • Door Maria

    Ik vind het maar een rare trend. Volgens mij had het magazine Glamour vorig jaar ook een cover met een virtuele influencer als model. Het zag er ver van aantrekkelijk uit. Mijn hoop is dat deze trend maar tijdelijk is, maar ja… als deze virtual influencers al zoveel volgers hebben en bedrijven steeds meer in hun blijft investeren, ben ik bang dat deze trend nog even doorzet 😶 Ik volg en zie toch veel liever echte mensen met wie je een connectie kunt maken. I ❤️ realness!

    • Door Sophie

      Ja klopt die cover kan ik me nog herinneren… Er zijn dus al genoeg media die hier een toekomst inzien. Ik ben heel benieuwd of dit overwaait of dat dit het begin van iets heel groots is…

  • Door Lisa

    Oh, ik wist dit niet, wat is dit triest. Ik wordt hier verdrietig van. Mooi dat je erover schrijft.

  • Door Jessica J.

     Laatst zag ik dat Jennie from the Blog met zo’n digitale influencer samengewerkt had. Ik vroeg in de comments waarom digitale influencers überhaupt bestaan en kreeg als antwoord de vergelijking met de virtuele band Gorillaz. Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op, want we weten wie er achter die band zit en bovendien zijn die figuurtjes overduidelijk nep. Terwijl, als je kijkt bij digitale influencers heeft niemand door dat ze nep zijn, hooguit dat er iets raars met hun gezicht aan de gang is en er iets niet ‘klopt’. Dit is wat mij betreft een heel gevaarlijke en bovendien doodenge trend. Ik hoop dat het gauw overwaait.

    • Door Jessica J.

      Oké, ik heb dus vrijwel overal het woord ‘digitaal’ in plaats van ‘virtueel’ gebruikt, maar je begrijpt wat ik bedoel. ☺️

    • Door Sophie

      Ja ik zag haar dus ook bij Jennie voorbij komen, veel ‘echte’ influencers werken dus met dit soort accounts samen. En ik begrijp die vergelijking ook niet helemaal met de Gorillaz, het beantwoord mijn vragen en zorgen niet… Laten we hopen dat dit overwaait, misschien is dit wel één van die dingen die tijdens Corona minder populair wordt 😉

  • Door Marjolijn

    Ik voel de frustratie in dit artikel, Sophie. En ik deel hem; wat ontzettend bizar dit! Ik had het wel eens voorbij zien komen, maar ik dacht het iets ‘raars Amerikaans’ was xD Blijkbaar dus niet. Vreemde ontwikkeling.

  • Door Judith

    Wat bizar dit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *