Wie ben jij online? Ben je op social media eerlijk over je leven? Of doe je jezelf online iets beter en gelukkiger voor dan je echt bent? Er zijn genoeg tips te vinden over hoe je je online het beste kunt neerzetten, om zo meer volgers, bekendheid en geld te verdienen. Maar ik wil het vandaag hebben over het loslaten van je online persona. Vooral de perfect gecureerde, ideale versie van jezelf.
Ook als je niet zo actief op social media bent, ken je vast wel iemand die online iets anders overkomt dan dat ze in het echt zijn. Misschien is een vriendin van je op Instagram altijd super gelukkig en #blessed, maar weet jij dat ze eigenlijk door een moeilijke periode gaat. Of heb je een kennis die het op social media over een succesvolle “side hustle” heeft, terwijl jij weet dat hij nog bij zijn ouders woont en alleen maar op Instagram “hustlet”. Maar misschien maak jij je er ook een beetje schuldig aan… Ik namelijk wel.
De duurzame influencer
Het begon allemaal met mijn vorige blog Naoki, een dierproefvrije beauty blog die ik als hobby begon en dat later uitgroeide tot mijn werk. Dat dierproefvrije gedeelte – het kopen en gebruiken van dierproefvrije cosmetica – was nooit zo’n probleem. Dat liet ik dan ook graag zien op social media en mijn blog. Maar door die blog kwam ik in aanraking met een nog diervriendelijkere en duurzamere lifestyle. Ik werd vegetariër – zelfs even veganist -, begon alleen nog maar duurzame kleding te kopen en verdiepte me in een minimalistische lifestyle. Allemaal interessante onderwerpen en deze keuzes voelden in het begin ook goed om te maken. Totdat ze me niet meer gelukkig maakten. Maar met een online persona dat steeds bekender werd, was het loslaten van een aantal keuzes en labels best lastig.
Met alle adviezen van marketeers en coaches in mijn achterhoofd (“werk aan je online branding, zet je zelf bewust neer en creëer online de persoon die je wilt zijn”) hield ik mijn online persona – ook na het stoppen met mijn eerdere blog – in stand. Wie mijn online persona jarenlang was? Een bewuste vrouw die duurzamer, diervriendelijker en spiritueel leeft. Iemand die altijd leert en groeit, een eigen bedrijf heeft en op zoek is naar geluk.
De huidige Sophie, degene achter de digitale schermen? Dat is iemand die het op dit moment wat rustiger aandoet en even niet zoveel “hoeft” te doen. Eerdergenoemde interesses zijn niet helemaal verdwenen, maar zie ik op dit moment niet als een groot onderdeel van mijn identiteit. Als ik eerlijk ben, dan zijn mijn huidige interesses een beetje saai. Mijn highlight van de dag kan een wandeling in het bos zijn of ’s avonds in bed kruipen met een fictieboek. Ook ben ik minder aan het ondernemen. Ik vind het voor nu prima om een langere opdracht bij een bedrijf te doen, in plaats van aan verschillende freelance opdrachten te werken.
Zonder social media hoef ik me niet meer anders voor te doen
Deze huidige “versie” van mezelf mag en zal uiteraard weer veranderen. Het verwijderen van mijn social media accounts – ik ben niet alleen van Instagram af, maar van zo goed als alle social media platformen – heeft mij geholpen om mijn vorige online persona’s los te laten. Als ik mensen immers geen kijkje in mijn leven meer geef (afgezien van mijn blog), dan hoef ik me ook niet meer aan te passen of anders voor te doen. Op dit moment trek ik me wat vaker terug en spendeer ik minder tijd online. Ik geef meer aandacht aan mijn vriend, familie en vriendinnen en hoef mezelf even niet te “verbeteren”. Want ook dat – het oneindige pad van persoonlijke ontwikkeling – speelt op dit moment geen grote rol mijn leven. Heerlijk en bevrijdend, dit “saaie” leven… Maar niet helemaal Instagram-waardig. Het is geen inspirerend leven waarmee ik spullen of diensten kan verkopen of veel volgers zal aantrekken.
Voorkom dat je vast komt te zitten in een rol
Ik heb lang geloofd dat ik meer succes, spullen, geld en bekendheid nodig had om gelukkig te worden. Op social media zie je genoeg voorbeelden van mensen die al veel “verder” zijn dan jij en die gelukkig lijken. Maar wie zegt dat zij echt gelukkig zijn? Wie weet kijk je naar een perfect gecureerd online persona. Iemand die in het echte leven helemaal niet bestaat. Ik denk dat de meeste influencers en online ondernemers zich hier een beetje schuldig aan maken. Ze laten hun leven net iets mooier overkomen dan het echt is en laten datgene dat niet bij hun online persona past niet zien. Ze zitten soms vast in een rol. Een rol die ze zelf gecreëerd hebben en waar ze lastig uitkomen, zeker als deze rol geld en bekendheid oplevert. Zo’n rol kan uiteindelijk behoorlijk verstikkend gaan voelen.
Herkenbaar? Ga dan eens bij jezelf na of jouw online persona wel echt bij de ware jij past. Voel je de druk om je anders voor te doen dan dat je echt bent? Ervaar je restricties in wat je wel en niet kunt delen? Houd je je vast aan oude idealen en ideeën, die je eigenlijk allang ontgroeid bent? Helemaal van social media gaan zoals ik deed is wellicht niet voor iedereen het antwoord. En de generatie onder mij (de Gen Z’ers) lijkt social media anders aan te pakken dan de millennials: wat authentieker, minder gepolijst en ze lijken een stuk vrijer te zijn.
Ik probeer die ideale versie van mezelf – online en offline – los te laten. En ik ben niet bang om toe te geven dat mijn huidige interesses misschien een beetje saai zijn. Ik hoef geen indruk op anderen te maken en jij ook niet. De belangrijke mensen om je heen accepteren de ware jij al! En wanneer je jezelf ook accepteert, zul je minder druk voelen om je online anders voor te doen dan je echt bent.
bron afbeeldingen: nine koepfer en austin ban via unsplash