• Home
  • Blogs
    • Alle blogs
    • Bewust leven
    • Bloggen & carrière
    • Minimalisme
    • Social media
    • Spiritualiteit
    • Persoonlijk
  • Info
    • Over mij & mijn blog
    • Freelance werk
Logo
Logo
Bloggen & carrière Opinie Social media

Het geheim van groot worden op Instagram

Sophie
4 reacties
17 september 2020
5 minuten lezen

Het geheim van groot worden op Instagram

Ik heb nog nooit zoveel reclame voorbij zien komen over hoe je groot wordt op Instagram als in de afgelopen maanden. Van succesformules die je in een Masterclass gaat leren tot uitgebreide cursussen van €5000. Ik heb in de afgelopen jaren al een paar van dit soort trainingen gevolgd en ben achter het geheim van veel van dit soort accounts gekomen. Ben je benieuwd naar hoe je echt groot wordt op Instagram? Lees dan verder.

Het geheim

De succesformule om populair te worden op Instagram is… jong en knap zijn. Dat is helaas slecht nieuws voor de meesten van ons. En als je onderzoek doet, zul je merken dat de meeste populaire accounts al voor 2015 actief waren en destijds veel volgers hebben verzameld. Waarom ik er zo over denk? Omdat zeker 80% van de cursussen, e-books en “Masterclasses” over Instagram gegeven worden door jonge en knappe mensen die vroeg met hun account gestart zijn. En natuurlijk willen zij jou alles leren over hoe ook jij net zo populair kunt worden op Instagram. Er komen tips voorbij zoals:

– Wees consistent en plaats het liefst elke dag content.

– Zoek de interactie op met je volgers en de accounts die jij volgt.

– Vind een niche en wijk hier niet teveel van af.

– Gebruik dezelfde filters op je foto’s, zodat je grid er mooi uitziet.

– Maak gebruik van relevante hashtags waar nog niet teveel gebruik van wordt gemaakt.

Prima tips, maar wat geen van deze mensen toegeeft is dat hun looks bijgedragen hebben aan hun succes. Het is een stuk makkelijker om regelmatig mooie foto’s van jezelf te plaatsen als je fotogeniek bent. Mensen volgen nu eenmaal graag accounts met mooie foto’s en video’s. Het voelt als volger toch een beetje alsof je vriendinnen bent met deze knappe en vaak populaire mensen. In mijn ervaring zullen “normale” mensen en bedrijven op Instagram toch echt meer hun best moeten doen om veel volgers te krijgen.

Minder groei

Daarnaast zie ik dat de meeste accounts minder hard groeien dan voorheen. Ik zag dit rond 2018 al toen ik aan een social media project werkte. De groei van influencers begon destijds een beetje te stagneren. Toen Instagram nog niet zo groot was, was het makkelijk om aan nieuwe volgers te komen. Mensen wilden graag veel accounts volgen. Maar nu iedereen op Instagram zit, zijn veel mensen denk ik een beetje moe geworden van al die accounts volgen. Door de algoritmes zie je niet meer wat je wilt zien en er bestaat behoorlijk wat clutter van accounts die veel content plaatsen.

Ik ken weinig accounts die anno 2020 nog veel groei zien. Als ik naar een aantal populaire accounts kijk (bijvoorbeeld via Social Blade, dat volgers bijhoudt van populaire accounts), dan zie ik dat veel accounts die rond 2014-2017 hard gegroeid zijn, inmiddels maandelijks volgers verliezen. Het feit dat Instagram nepvolgers harder aanpakt zal hier ook mee te maken hebben. Zelf volg ik ook steeds minder accounts. Ik ben van meer dan 300 naar zo’n 100 accounts gegaan die ik op dit moment nog volg.

Het geheim van groot worden op Instagram

Tips die nog wel kunnen helpen

Wil je toch groeien op Instagram, om je bedrijf te ondersteunen of omdat je misschien een belangrijke boodschap wilt verkondigen? Dan helpen de volgende tips wellicht.

– Zorg voor kwaliteit, zeker als je een bedrijf hebt en omzet moet draaien. Een selfie, foto van je ontbijt of een grappige foto van je kat zal weinig nieuwe volgers aantrekken. Zorg in plaats daarvan voor kwalitatieve foto’s en video’s. Denk aan infographics die je zelf maakt (of laat maken door een expert) en professionele foto’s van jezelf, je klanten en producten. Schrijf duidelijke captions en deel tips en ervaringen.

– Probeer te achterhalen waar jouw volgers op zoek naar zijn en geef ze deze content. Zijn er bepaalde vragen die je vaak krijgt? Beantwoord deze vragen in Instagram posts, video’s en Stories. Sluiten jouw producten of diensten aan op een huidige trend? Speel daar op in en zorg ervoor dat je relevant bent én blijft.

– Wees consistent qua wat voor content je deelt. Sta je ergens voor of heb je ergens een mening over? Deel deze mening, maar zorg ervoor dat je hier wel consistent in bent. Volgers haken zo af als ze denken dat je niet eerlijk bent. Ga dus geen samenwerkingen aan met anderen als zij jouw mening niet delen of als dit jouw account minder geloofwaardig maakt.

Ik kan nog wel meer tips bedenken, maar ik denk dat door aan de kwaliteit van de posts te werken en rekening te houden met je (potentiële) volgers je al een heel eind komt. Daarnaast denk ik dat er altijd plek is voor echte creatievelingen, mensen die veel kennis bezitten en accounts die originele content maken om nog groot te worden.

Het alternatief? Gewoon je eigen ding doen

Denk je nu “Maar Sophie, hier heb ik helemaal geen zin in. Ik wil gewoon af en toe een selfie plaatsen en leuke dingen delen”. Snap ik! Ik ben zelf ook zo. Ik heb voor werk aan verschillende social media accounts gewerkt en weet dat het veel werk is om te groeien. Zelf hoef ik niet groot te worden op Instagram. Daarom neem ik regelmatig een social media detox en verwijder ik de apps van mijn telefoon. Ik plaats soms weken niets en dan opeens weer meerdere keren in de week, omdat ik iets te delen heb. Ik let niet op de volgers die ik erbij krijg of verlies. Instagram is voor mij een leuk platform waar ik af en toe content op deel. Ik onderhoud er ook bepaalde relaties op en ben dankbaar voor een aantal vriendschappen die ik via het platform erbij heb gekregen. Maar meer hoeft het me niet op te leveren.

Als je geen bedrijf hebt, geen influencer wilt worden en Instagram niet voor een belangrijk doel wilt inzetten: wees dan gewoon jezelf. Plaats wanneer jij dat wilt. Antwoord op de berichten die jij wilt beantwoorden en negeer de rest. Het hoogtepunt van Instagram is denk ik voorbij. Influencers krijgen minder campagnes en er is een steeds grotere groep van mensen die de app verwijdert. Negeer dus berichten en reclames die je proberen te overtuigen dat jij ook groot op Instagram moet worden. En wees extra sceptisch als een 22-jarige knappe meid je al haar geheimen wilt verkopen over succes op Instagram 😉

bron afbeeldingen: amanda vick & mateus campos felipe via unsplash

instagram social media
Deel
Door

Sophie

Hi, ik ben Sophie Carleen! Op mijn blog neem ik je mee in mijn zoektocht naar een bewuster leven. Ik schrijf artikelen over (digitaal) minimalisme, spiritualiteit, feminisme, duurzaamheid en carrière.
4 reacties
  1. Sandra CH

    20 september 2020 12:06 pm

    Ha, goed artikel weer! Nog een ‘geheim’, veel grote instagrammers kopen natuurlijk ook gewoon volgers, of werken samen met andere grote instagrammers om het algoritme te bespelen (elkaars posten liken/commenten enzo)
    Ik denk dat mensen ook een beetje insta-moe zijn ondertussen. Zoveel accounts van ‘perfecte’ levens…Ik volg zelf mensen die ik ken, en mensen die goede content plaatsen (hoi Sophie :)). Vrij weinig grote ‘bekende’ accounts, meestal boeien die me niet echt.

    Antwoord
  2. Judith

    22 oktober 2020 9:46 am

    Ik wist niet dat IG alweer afnam.
    Bedoel je met mooi zijn trouwens volgens de huidige schoonheidsidealen? Of geloof je in objectieve schoonheid?

    Antwoord
    1. Sophie

      22 oktober 2020 5:10 pm

      Ik geloof dat schoonheid subjectief is, maar op Instagram is het over het algemeen wat objectiever denk ik en zie ik veel populaire accounts die op elkaar lijken. Omdat het platform zo visueel is en er veel jongvolwassenen opzitten denk ik dat hier schoonheid wat objectiever is 😉

      Antwoord
Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig artikel

Leven in de “love & light” bubbel

Volgend artikel

Wanneer je teveel zelfhulpboeken leest…

Ook interessant
Hoe ik verleid werd door de online coaching industrie
Persoonlijke ontwikkeling

Hoe ik verleid werd door de online coaching industrie

10 minuten lezen
24 juli 2020

Je kunt er niet meer omheen: online coaches. Business-coaches. Vruchtbaarheids-coaches. Mindset-coaches. Slaap-coaches (ja, echt waar). Instagram-coaches en MLM-coaches. Waarom wil iedereen opeens coach worden en wat heb je eraan om met een coach samen te werken? Vandaag deel 1 van mijn avontuur in de wereld van online coaching, waarin ik uitleg waarom ik hieraan begon …

Studeren of werken?
Bloggen & carrière Persoonlijk

Studeren of werken? Over onafgemaakte studies en een carrière

7 minuten lezen
26 mei 2015

Ik las laatst een interessant artikel op VERSUS A, waarin Suzanne uitlegt waarom ze na het vwo niet is gaan studeren. Ik liet ook een reactie achter, want ik wou dat ik op mijn achttiende het lef had om dezelfde beslissing te maken. Ik ben destijds wel gaan studeren, maar heb hier achteraf spijt van. …

The Coach Babe - mijn programma voor coaches die coaches coachen
Bloggen & carrière

The Coach Babe – mijn programma voor coaches die coaches coachen

5 minuten lezen
1 april 2021

De afgelopen maanden heb ik aan iets heel tofs gewerkt en nu kan ik het eindelijk met jullie delen! Vandaag lanceer ik mijn exclusieve programma: The Coach Babe! Lees snel verder voor meer informatie over deze unieke kans.

Privacy Policy. © sophiecarleen.nl 2014 - 2024
Logo
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}