Als blogger zijnde met een beetje bereik word je dagelijks benaderd door marketeers, pr bureaus, merken en organisaties. De meeste mails hebben min of meer dezelfde boodschap: hoe kan jij ons helpen / kan jij dit voor ons doen / mag ik je iets voorstellen? Vandaag deel ik mijn mening hierover en hoe ik met dit soort verzoeken omga.
Ook als je geen blogger, vlogger of influencer bent is dit wellicht herkenbaar voor je. Want dit gebeurt natuurlijk in bijna elke sector en ook op school… Ik maak dit dan ook al jarenlang mee, ver voordat ik met mijn website begon.
“Kan jij iets voor ons doen?”
Dit is de vraag de dagelijks in mijn mailbox belandt. Om mij enthousiast te maken voor een samenwerking, zou deze vraag eigenlijk omgedraaid moeten worden naar “wat kunnen wij voor jou doen?”. Want waarom zou ik mijn bereik, al mijn harde werk van de afgelopen 6 jaar en mijn mooie blog gratis en voor niets inzetten voor een voor mij onbekend persoon?
En dan ben ik iemand die mensen graag helpt. Alle mails van bezoekers worden binnen een paar dagen beantwoord. Nieuwe duurzame merken, bloggers en webshops geef ik graag kort advies. Als ik tijd heb drink ik graag een kop koffie met je. Zelfs studenten met vragen voor hun scriptie/schoolproject/profielwerkstuk krijgen allemaal netjes een mail terug (en dat zijn er inmiddels heel wat – het lijkt wel alsof half studerend Nederland een scriptie schrijft over duurzaam ondernemen, wat ik alleen maar toejuich natuurlijk). Maar ook mijn liefdadigheid kent zo zijn grenzen.
“Ik heb een leuk idee”
En dat idee is…
Jij schrijft een leuk stukje over ons merk en vermeld daarin onze webshop.
Ik stuur je een kortingscode toe waarmee jij een product kunt kopen en kunt reviewen.
Ik stuur je een leuk stukje tekst wat je kosteloos op je blog kunt publiceren.
Jij mag een presentatie komen geven op ons (commerciële) event.
Helaas kunnen wij…
Je niet betalen voor je werk. Het is toch je hobby?
Niet instemmen met de richtlijnen voor reclame, we hebben liever dat je geen woorden zoals “samenwerking” gebruikt.
Verder niets voor je betekenen. We werken het liefst samen met bloggers die ons product echt heel leuk vinden en er daarom iets over willen schrijven zonder iets van ons te verwachten.
Helaas is dit de opzet van zeker 70-80% van de mails van bedrijven die ik voor mijn website ontvang.
Wanneer ik wel gratis werk of een barterdeal aanga
Bij bovenstaande verzoeken bedank ik meestal en ontstaat er geen samenwerking. Soms ga ik wel een onbetaalde samenwerking aan. Bijvoorbeeld wanneer een duurzame webshop of vegan merk mij producten aanbiedt om te reviewen die mij aanspreken. Of wanneer ik iemand echt graag wil helpen, omdat ik iets van mij in ze herken of wanneer ik denk dat een uurtje van mijn tijd voor hun heel waardevol kan zijn. Ik wil me nooit te goed voelen om iemand gratis te helpen. Ik wil mensen die zich inzetten voor een betere wereld steunen en motiveren met hun werk.
Ook is het soms interessant om ja te zeggen op een samenwerking wanneer ik er iets anders dan geld uit kan halen. Zoals exposure op een grote social media account, wat mij extra volgers oplevert. Of een gastblog op een grote blog of interview in een tijdschrift, waarmee ik nieuwe bezoekers aantrek. Dat zijn goede samenwerkingen: ik lever werk en krijg in ruil daarvoor nieuwe bezoekers op mijn blog of in ieder geval een mooie media publicatie. Naar mijn mening zijn er dus wel situaties waar je gratis werk kunt leveren, mits je er zelf ook iets uit kunt halen.
Situaties waar ik geen gratis werk meer lever
Bij de volgende scenario’s heb ik met mezelf afgesproken geen gratis werk meer te leveren:
– Alle bedrijven waarvoor ik in het verleden iets gratis heb gedaan en die me beloofden dat er “de volgende keer wel budget is” (dat is er nooit).
– Werk voor commerciële websites, media en evenementen met mensen in dienst die geld verdienen, maar die voor freelancers geen geld hebben.
– Copywriting en vertalingen voor webshops en merken, ook al gaat het maar om drie zinnen. Het is namelijk altijd meer werk en ze komen altijd terug met nog meer vragen.
– Alle bedrijven en organisaties die duurzaamheid/diervriendelijkheid niet zo hoog in het vaandel hebben staan. Ik wil qua commerciële opdrachten best iets flexibel zijn, maar gratis exposure ben ik hier niet bereid aan te geven.
Ik denk dat deze scenario’s voor iedereen verschillen. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je pas net begonnen bent met je blog of eigen bedrijf, je alle media aandacht of extra bezoekers graag verwelkomt. Of wanneer je met freelance werk begint, je een portfolio moet opbouwen en gratis werk je daarmee kan helpen. Weeg voor jezelf af hoeveel jouw tijd en werk je gaat opleveren. Bij twijfel: niet doen. Er komt vanzelf iets beters op je pad!
Zeg wat vaker nee
Om heel eerlijk te zijn stelt het me soms een beetje teleur dat mijn harde werk niet altijd gewaardeerd wordt. Dat ik na 6 jaar bloggen en een vrij groot bereik opgebouwd te hebben, alsnog verzoeken krijg van commerciële bedrijven om gratis werk te leveren. En dat wanneer ik om een vergoeding vraag, ik nog steeds weleens een verontwaardigd mailtje terug krijg. Alsof ik geen geld zou mogen vragen voor mijn werk, omdat anderen het wel gratis doen…
Wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is dat het loont om wat vaker “nee” te zeggen. Op deze manier kan een barterdeal af en toe toch aangepast worden en komt er wel een financiële vergoeding beschikbaar. Ik merk ook dat ik mezelf serieuzer neem als ondernemer en dat anderen dit ook zien, waardoor ze later toch weer bij mij terecht komen. Ook ben ik meer geld gaan verdienen, simpelweg omdat ik standaard geen gratis exposure meer aanbied op mijn website.
Wat vind jij als blogger, freelancer of werknemer die weleens in dit soort situaties zit? Lever je veel gratis of extra werk en zo ja, waarom? Of ben je strenger (aan het worden) en vraag je om een vergoeding (financieel of overig)?