Over gratis werken & barter deals
Als blogger zijnde met een beetje bereik word je dagelijks benaderd door marketeers, pr bureaus, merken en organisaties. De meeste mails hebben min of meer dezelfde boodschap: hoe kan jij ons helpen / kan jij dit voor ons doen / mag ik je iets voorstellen? Vandaag deel ik mijn mening hierover en hoe ik met dit soort verzoeken omga.
Ook als je geen blogger, vlogger of influencer bent is dit wellicht herkenbaar voor je. Want dit gebeurt natuurlijk in bijna elke sector en ook op school… Ik maak dit dan ook al jarenlang mee, ver voordat ik met mijn website begon.
“Kan jij iets voor ons doen?”
Dit is de vraag de dagelijks in mijn mailbox belandt. Om mij enthousiast te maken voor een samenwerking, zou deze vraag eigenlijk omgedraaid moeten worden naar “wat kunnen wij voor jou doen?”. Want waarom zou ik mijn bereik, al mijn harde werk van de afgelopen 6 jaar en mijn mooie blog gratis en voor niets inzetten voor een voor mij onbekend persoon?
En dan ben ik iemand die mensen graag helpt. Alle mails van bezoekers worden binnen een paar dagen beantwoord. Nieuwe duurzame merken, bloggers en webshops geef ik graag kort advies. Als ik tijd heb drink ik graag een kop koffie met je. Zelfs studenten met vragen voor hun scriptie/schoolproject/profielwerkstuk krijgen allemaal netjes een mail terug (en dat zijn er inmiddels heel wat – het lijkt wel alsof half studerend Nederland een scriptie schrijft over duurzaam ondernemen, wat ik alleen maar toejuich natuurlijk). Maar ook mijn liefdadigheid kent zo zijn grenzen.
“Ik heb een leuk idee”
En dat idee is…
Jij schrijft een leuk stukje over ons merk en vermeld daarin onze webshop.
Ik stuur je een kortingscode toe waarmee jij een product kunt kopen en kunt reviewen.
Ik stuur je een leuk stukje tekst wat je kosteloos op je blog kunt publiceren.
Jij mag een presentatie komen geven op ons (commerciële) event.
Helaas kunnen wij…
Je niet betalen voor je werk. Het is toch je hobby?
Niet instemmen met de richtlijnen voor reclame, we hebben liever dat je geen woorden zoals “samenwerking” gebruikt.
Verder niets voor je betekenen. We werken het liefst samen met bloggers die ons product echt heel leuk vinden en er daarom iets over willen schrijven zonder iets van ons te verwachten.
Helaas is dit de opzet van zeker 70-80% van de mails van bedrijven die ik voor mijn website ontvang.
Wanneer ik wel gratis werk of een barterdeal aanga
Bij bovenstaande verzoeken bedank ik meestal en ontstaat er geen samenwerking. Soms ga ik wel een onbetaalde samenwerking aan. Bijvoorbeeld wanneer een duurzame webshop of vegan merk mij producten aanbiedt om te reviewen die mij aanspreken. Of wanneer ik iemand echt graag wil helpen, omdat ik iets van mij in ze herken of wanneer ik denk dat een uurtje van mijn tijd voor hun heel waardevol kan zijn. Ik wil me nooit te goed voelen om iemand gratis te helpen. Ik wil mensen die zich inzetten voor een betere wereld steunen en motiveren met hun werk.
Ook is het soms interessant om ja te zeggen op een samenwerking wanneer ik er iets anders dan geld uit kan halen. Zoals exposure op een grote social media account, wat mij extra volgers oplevert. Of een gastblog op een grote blog of interview in een tijdschrift, waarmee ik nieuwe bezoekers aantrek. Dat zijn goede samenwerkingen: ik lever werk en krijg in ruil daarvoor nieuwe bezoekers op mijn blog of in ieder geval een mooie media publicatie. Naar mijn mening zijn er dus wel situaties waar je gratis werk kunt leveren, mits je er zelf ook iets uit kunt halen.
Situaties waar ik geen gratis werk meer lever
Bij de volgende scenario’s heb ik met mezelf afgesproken geen gratis werk meer te leveren:
– Alle bedrijven waarvoor ik in het verleden iets gratis heb gedaan en die me beloofden dat er “de volgende keer wel budget is” (dat is er nooit).
– Werk voor commerciële websites, media en evenementen met mensen in dienst die geld verdienen, maar die voor freelancers geen geld hebben.
– Copywriting en vertalingen voor webshops en merken, ook al gaat het maar om drie zinnen. Het is namelijk altijd meer werk en ze komen altijd terug met nog meer vragen.
– Alle bedrijven en organisaties die duurzaamheid/diervriendelijkheid niet zo hoog in het vaandel hebben staan. Ik wil qua commerciële opdrachten best iets flexibel zijn, maar gratis exposure ben ik hier niet bereid aan te geven.
Ik denk dat deze scenario’s voor iedereen verschillen. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je pas net begonnen bent met je blog of eigen bedrijf, je alle media aandacht of extra bezoekers graag verwelkomt. Of wanneer je met freelance werk begint, je een portfolio moet opbouwen en gratis werk je daarmee kan helpen. Weeg voor jezelf af hoeveel jouw tijd en werk je gaat opleveren. Bij twijfel: niet doen. Er komt vanzelf iets beters op je pad!
Zeg wat vaker nee
Om heel eerlijk te zijn stelt het me soms een beetje teleur dat mijn harde werk niet altijd gewaardeerd wordt. Dat ik na 6 jaar bloggen en een vrij groot bereik opgebouwd te hebben, alsnog verzoeken krijg van commerciële bedrijven om gratis werk te leveren. En dat wanneer ik om een vergoeding vraag, ik nog steeds weleens een verontwaardigd mailtje terug krijg. Alsof ik geen geld zou mogen vragen voor mijn werk, omdat anderen het wel gratis doen…
Wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is dat het loont om wat vaker “nee” te zeggen. Op deze manier kan een barterdeal af en toe toch aangepast worden en komt er wel een financiële vergoeding beschikbaar. Ik merk ook dat ik mezelf serieuzer neem als ondernemer en dat anderen dit ook zien, waardoor ze later toch weer bij mij terecht komen. Ook ben ik meer geld gaan verdienen, simpelweg omdat ik standaard geen gratis exposure meer aanbied op mijn website.
Wat vind jij als blogger, freelancer of werknemer die weleens in dit soort situaties zit? Lever je veel gratis of extra werk en zo ja, waarom? Of ben je strenger (aan het worden) en vraag je om een vergoeding (financieel of overig)?
25 Reacties
-
-
Door Mariëlle
Ik herken het absoluut, bedrijven kunnen zo vervelend doen! Ik houd absoluut van mooie samenwerkingen, maar die zitten er niet vaak tussen!
-
Door Inge | Monsieur Mango
Ik denk dat de meeste mensen dit – helaas – wel herkennen.. Ook al is het een hobby van iemand, dat betekent nog niet dat wij alles maar gratis moeten doen. Bedrijven denken echt dat ze voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten. 🙂 Jammer!
-
Door Sytse - Het Groene Broertje
Heel herkenbaar. Soms doe ik nog een samenwerking in ruil voor producten en dat doe ik alleen omdat iets nieuw is, het bedrijf een wereldverbeteraar is of omdat ik vind dat het product echt een bijdrage levert een mijn staat van gelukkig zijn en dat deel ik dan graag met anderen.
Ik heb onlangs mijn tarieven omhoog gegooid. Kom op zeg, Bij mij moet de kachel deze winter ook roken 😉 In het begin was ik wat makkelijker omdat ik me vereerd voelde dat ze een stukje op mijn plekje op het world wide web wilden maar dat is inmiddels over. Ik werk keihard en keihard werken mag worden beloond.
-
Door Linda
Je slaat de spijker op zijn kop, en kaart even mooie dingen aan. Ik merk dat er de laatste tijd veel vaker om gratis verzoekjes worden gevraagd, en vind het lastig als ik deze deals die ik afwijs wel bij andere voorbij zie komen. En dat haalt de geloofwaardigheid een beetje naar beneden van ons als bloggers.
Het fijne van regels voor jezelf opstellen is dat ik veel selectiever wordt en dat draagt juist weer bij aan betere content. Ik zet mij ook fulltime in voor mijn blog en daar wil ik ook graag wat voor terug hebben. Betaald of een goede barterdeal. En mocht ik een initiatief echt tof vinden, dan draag ik ze graag een warm hart toe.
Ik ben het verder zeker met jou eens, als mensen willen ‘profiteren’ van jouw grote netwerk, dan mag daar zeker iets tegenover staan. Zeker als je de tarieven hoort van overige media en bladen 😉
-
Door EmilyLotus
Mijn blog is echt helemaal niet groot, maar toch ontvang ik regelmatig dit soort mails. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik 95% af wijs.
Als ik een product echt heel leuk vind én echt vind passen bij mijn blog, heb ik de review altijd in ruil voor het product gedaan. Van één van die reviews heb ik wel spijt. Daar had ik waarschijnlijk beter iets voor kunnen vragen. Het was een groot bedrijf en ik maak het andere bloggers ook moeilijker door er niks voor te vragen, en ik was nog niet op de hoogte van no follow links…
Maar goed, daar leer je weer van. Ik weet alleen nog steeds niet hoeveel je mag vragen voor een artikel. Zeker niet als je zo’n kleine blog bent zoals ik. -
Door Cilla
Yup! Ook hier heel herkenbaar. Toen ik net begon met SquatCilla vond ik het zó leuk dat bedrijven mij benaderden, dat ik ook akkoord ging met wat producten. Ik had nog weinig volgers en het leek mij niet logisch om dan geld te vragen.
Nu, 2 jaar later, is de situatie heel anders. Mijn blog is gegroeid, ik ben afgestudeerd, ben fulltime zzp’er en ik heb inmiddels net als jij het geluk dat ik SquatCilla mijn werk kan noemen 🙂 Maar toch krijg ik nog regelmatig mails of ik niet ‘even’ een gratis review wil doen. Sommige bedrijven snappen blijkbaar niet dat het gewoon keihard werken is om een blog draaiende te houden…
Toch merk ik ook wat jij zegt: sinds ik een financiële vergoeding ben gaan vragen word ik meer serieus genomen en vaak komen ze terug omdat ze merken hoe toegewijd en eerlijk ik ben. Het scheidt wel het kaf van het koren, zeg maar 😉
Leuk om te lezen dat andere grotere bloggers hier ook nog steeds mee te maken hebben!
-
Door Marianne - Groene stapjes
Wat interessant om te lezen! Mijn blog is veel te klein voor dit soort dingen, ik ben pas 1x benaderd. Toen werd mij gevraagd reclame te maken voor een bepaald event, omdat dit binnen mijn “groene” straatje paste. Er stond verder niets tegenover, daar werd niet eens over gesproken. Ik ben er niet op ingegaan. Verder vind ik het heel leerzaam om hierover te lezen. Mocht het ooit zo ver komen, dan weet ik in ieder geval een klein beetje hoe ik hiermee om moet gaan.
-
Door Elcke
Mooi stuk Sophie! Ook herkenbaar & inmiddels zeg ik vaak nee of reageer niet eens. De barter deals die ik doe zijn dan ook alleen diegene waarvan ik echt enthousiast ben en waar ik echt blij van word. Uiteindelijk willen we allemaal wat betekenen, maar ik weiger om mezelf te laten misbruiken. Even kort gezegd.
Liefs!!
-
Door Roze wolkje
Ik heb geen blog, maar heb dit artikel met plezier gelezen!
-
Door Mevrouw Marloes
Wat onbeschoft eigenlijk als mensen dit van je verwachten! Je mailt toch ook niet naar bedrijven met de vraag of ze even kosteloos je blog kunnen promoten? Dat zouden zij ook raar vinden.
-
Door Bo
Ik vind het heel goed van je dat je zoveel bedrijven afzegt. Jij bent ook een van de weinige bloggers die ik echt vertrouw met de reviews. Doordat je kritisch kijkt naar producten en niet alles waar je geld voor krijgt maar promoot op Naoki. Je staat echt achter de producten die je aanprijst. Dat vind ik als trouwe lezen erg fijn. Ik heb door de jaren heen ook al echt veel van je geleerd en over veel dingen inspiratie van jou geregen. Liefs
-
Door Nicole
Interessant om te lezen. Moet eerlijk bekennen dat ik me ook weleens ‘schuldig’ heb gemaakt aan verzoeken om ‘samenwerking’ in ruil voor producten, reviews en links. Omdat tarieven die bloggers hanteren vaak niet haalbaar blijken (niet omdat ze onterecht gevraagd worden overigens, maar niet haalbaar voor een relatief kleine webshop). Uit die verzoeken zijn echter meermaals, voor beide partijen, interessante samenwerkingen voortgekomen. Bijvoorbeeld omdat ik mijn kennis op het vlak van duurzaamheid deelde en daarmee bijdroeg aan content. Of omdat ik iets aan lezers weggaf. Of omdat er veel sympathie voor elkaar wordt gedeeld en een samenwerking goed bevalt.
Aan de andere kant, en ik vind het wel spannend om dit hier te schrijven, overkomt het me als webshop en green lifestyle merk een aantal malen per week dat ik word gevraagd om gratis producten op te sturen om te worden gereviewd. Daarbij worden niet altijd realistische bezoekersaantallen voorgespiegeld, bijvoorbeeld enorm veel bezoekers op de website en dan twee volgers op ig en fb. Dat komt op mij niet geloofwaardig over. Of een blogger die net twee dagen geleden een blog is gestart en welgeteld een artikel heeft gepubliceerd. En daarbij vraagt om producten met een zeer hoge waarde te reviewen.
Begrijp me niet verkeerd, vragen staat vrij, maar nee zeggen ook, wat mij betreft. In ieder geval wilde ik maar aangeven dat het aan alle kanten gebeurt dat er niet-realistische verwachtingen worden gekoesterd en dat dit wordt gecombineerd met een flinke dosis ambitie. Dat lijkt me menselijk. En wellicht dat wat daaruit voortkomt ook een leerproces is voor eenieder. -
Door BIRGIT
Halo,
Ik las je blog nu pas, maar vind hem heel herkenbaar. Vorige week nog zette een klant -waar ik al 4 jaar voor schrijf, me aan de deur omdat ik voor een lastminute een meerprijs dierf vragen. Ja hoor, echt gebeurd. Nou eerst was ik bang omwille van het geld dat ik verloor, maar nadien opgelucht en gemotiveerd om naar nieuwe klanten op zoek te gaan die wel de juiste prijs betalen.
-
Door Anja Westerduin
Leuk om te lezen en de reacties.
Wij mijn man en ik hebben een jong bedrijf en wij maken duurzame moswanden. Nu worden wij vrijwel wekelijks benaderd of wij een gratis moscreatie willen leveren in ruil voor post.
Gezien ik een groot Insta fan ben wil ik er graag naar kijken.
Tot nu toe alleen teleurstellingen, vandaar dat ik eens op google ging zoeken en bij jouw terecht kwam.
Echter gaat het altijd om creaties van vele honderde euro´s en dan is er nog geen arbeidstijd, besteldtijd enz bij geteld.
Als jij of jouw volgers tips voor ons hebben hoe dit voor beide partijen leuk aan te pakken hoor ik ze graag.
Fijne dag en veel succes met je blog.
Groetjes Anja van Metiez Nature Matters
Door Romy
Echt heel erg goed dat je inmiddels beter ‘nee’ hebt leren zeggen en niet zomaar gratis aan de slag gaat voor bedrijven. Zeker als je blog je werk is, is het niet meer dan normaal dat er iets tegenover staat wanneer je een bedrijf noemt of hen voorziet van content. Ik maak dit lang niet dagelijks mee, maar heb het wel een aantal keer gehad. Het vervelendste vond ik het toen een ex-werkgever me voor het blok zette en vroeg of ik bij twee steekwoorden in een heel persoonlijk artikel even een gratis do-followlinkje naar hen kon toevoegen in het kader van linkbuilding om vervolgens heel erg te drammen toen het linkje er nog niet stond. Uiteindelijk heb ik het maar gedaan, maar ik baal er nog steeds van dat er nu in een wel heel persoonlijk artikel een link staat, terwijl ik het artikel nooit met de intentie voor die link heb geschreven. Ach ja, ik heb er in ieder geval van geleerd en zal dat nu niet snel meer doen.