Ik krijg weleens de vraag wat voor werk ik doe of waar ik naast Naoki werk. De eerste paar jaar dat ik blogde werkte ik inderdaad nog op kantoor en later parttime in een winkel. Inmiddels is Naoki mijn werk geworden en werk ik niet meer voor een baas. Maar ik begrijp wel waarom sommigen denken dat Naoki mijn parttime baan of hobby is, want wat jullie zien is maar zo’n 25% van mijn werk. Ik zal in dit artikel eerlijk toelichten hoe mijn leven er als fulltime blogger echt uitziet.
Het leven als blogger is namelijk meer dan enkel wat artikelen typen achter je laptop. Ik krijg die opmerking nog steeds weleens (“lijkt me heerlijk hoor jouw leven, lekker op de bank stukjes schrijven wanneer jij wilt”), maar er zit helaas wel wat meer werk achter het bijhouden van een blog…
Schrijven van artikelen en de wekelijkse nieuwsbrief
Ik houd al jaren bij hoeveel uur ik in de week werk en waar ik mijn tijd aan besteed. De artikelen die jullie lezen en de nieuwsbrief die ik wekelijks verstuur is maar zo’n 25% van het werk dat ik doe. Omdat ik “maar” drie artikelen in de week online plaats, lijkt het misschien alsof Naoki mijn hobby of parttime baan is. Want hoeveel tijd kan er nou in drie artikelen en een nieuwsbrief zitten? In mijn geval gemiddeld zo’n 8 uur in de week. Dat is inclusief wat onderzoekwerk, foto’s maken of bewerken en content verzamelen voor de nieuwsbrief. Ik kan daarom goed voorstellen dat veel van jullie je afvragen waar ik de overige 75% aan besteed.
Mails, comments en vragen beantwoorden
Zo’n 6 uur in de week ben ik bezig met het beantwoorden van al mijn mail, comments en DM’s op social media. Sommige weken krijg ik er heel wat, vooral als de dierproefvrije lijst op een groot platform gedeeld is. Verreweg de meest gestelde vraag is dan ook: “is merk -x- dierproefvrij?”. Meestal is dit antwoord op Naoki te vinden en verwijs ik lezers meteen daarnaartoe. Maar soms zijn de mails wat uitgebreider, staan er veel vragen in of zijn ze van bedrijven die willen samenwerken. Daar ben ik dan weer wat langer mee bezig.
Meetings, netwerken en sales
Ik ben wekelijks in gesprek met bedrijven en mediabureaus over mogelijke samenwerkingen. Helaas is dit ook weleens verspilde tijd, want zo’n 70-80% van de samenwerkingen wijs ik uiteindelijk af. Het moet wel een goede match zijn voor Naoki en ik wil betaald worden voor mijn werk (helaas heeft niet elk bedrijf budget en moet ik hier, na 7 jaar bloggen, nog steeds weleens voor vechten). Hier horen ook weleens meetings bij of ik moet aanwezig zijn bij een productlancering of evenement. Het ligt eraan hoe druk ik het hiermee heb, soms ben ik hier 2 uur in de week mee bezig en soms wel 16 uur.
De layout, artikelen en pagina’s bijwerken
Zo’n 3 tot 4 uur in de week ben ik “achter de schermen” bezig. Artikelen moeten aangepast en up-to-date gehouden worden, de layout en plugins (ik heb er zo’n 20 om Naoki goed te laten werken) moeten goed werken en ook de dierproef(vrije) lijsten update ik wekelijks. Ik heb zo’n 1500 artikelen op Naoki en vind het belangrijk dat oudere artikelen die nog steeds bezoekers aantrekken up-to-date zijn. Als er grote updates zijn rondom mijn layout dan ben ik hier weleens 40 uur mee bezig in de week, want bij elke update gaat er wel iets mis!
Social media
Naast dat ik dagelijks vragen van lezers op social media beantwoord, moet ik er ook content voor maken. Denk aan foto’s maken en bewerken, quotes mooi visualiseren en teksten schrijven. Ik deel tevens mijn artikelen, ga engagement met lezers en andere influencers aan en weet dankzij social media een beetje wat er speelt in blog- en influencer-land. Hier spendeer ik zo’n 5 tot 6 uur in de week aan.
Onderzoek doen
Voor de lijsten en informatieve artikelen op mijn blog is veel onderzoekwerk nodig. Denk aan het benaderen van bedrijven, ingrediëntenlijsten doornemen, ervaringen van anderen lezen en keurmerken en overige claims controleren. Omdat ik nu een wat andere richting met Naoki opga besteed ik hier inmiddels minder tijd aan. Voorheen was ik hier zo’n 5 uur per week mee bezig en nu zo’n 1 tot 2 uur in de week.
Administratie
Als ondernemer heb je uiteraard ook te maken met administratiewerkzaamheden. Denk aan facturen opstellen en versturen, facturen betalen, btw-aangifte en een goed overzicht bijhouden van je werkzaamheden en verdiensten. Hier spendeer ik 1 uur in de week aan.
Overige projecten en plannen maken
De laatste tijd heb ik veel tijd aan mijn e-boek besteed, gemiddeld zo’n 16 uur in de week. Wanneer dit af is, pak ik waarschijnlijk weer een nieuw project op. Helaas publiceer ik niet al mijn projecten, want soms begin ik ergens aan en maak ik het niet af. Sommige werkzaamheden zijn daarnaast voor andere bedrijven die me betalen voor mijn werk en verschijnen daarom niet op Naoki. Hier vul ik vaak mijn werkzaamheden mee aan en deze neem ik dan ook alleen maar aan als ik er tijd voor heb of wil maken. Ik spendeer ook maandelijks tijd aan het maken van nieuwe plannen en het uitwerken van ideeën. Ik wil mezelf en Naoki altijd blijven ontwikkelen en ook dit kost tijd.
Als ik naar mijn urenoverzicht kijk dan werk ik gemiddeld zo’n 32 tot 40 uur in de week. Soms heb ik een week waar ik veel moet doen en tik ik tegen de 60 uur aan. Sommige weken zijn dan weer wat rustiger en kan ik spontaan een dag vrij nemen. Elke week is anders en dat vind ik erg fijn aan mijn werk, ik zou het niet anders willen.
Was dit zo’n beetje wat jij dacht waar een fulltime blogger aan werkt, of verbaast het je?
bron afbeelding: nicole honeywill via unsplash
Wat een leuk en interessant artikel! Er komt inderdaad bij bloggen veel meer kijken dan mensen soms denken, ook achter de schermen. Alleen al het updaten van oude artikelen is al een enorme klus. Wel heel goed dat je dat zo consequent doet, omdat het volgens mij vaak veel kan opleveren als oude artikelen up-to-date zijn.
Dit is ongeveer wel wat ik er van had verwacht. Wel heel boeiend om te zien! Mijn blog is mijn hobby en ik stop er echt al veel tijd in dus ik snap wel dat er nog meer tijd aan opgaat als het je inkomen is. Het updaten van oude artikelen is iets waar ik me volgende week mee bezig ga houden. Zorgen dat alles terug klopt en mooi bij elkaar past qua lay-out en foto’s.
Interessant om eens zo’n duidelijk overzicht te lezen van wat er nou echt bij fulltime bloggen komt kijken. Ik ben nog maar net begonnen dus niks van dit alles geld voor mij, maar wie weet wat de toekomst brengt toch?
Erg leuk om te lezen!
Ik weet er alles van: er zit veel meer tijd in dan veel mensen denken! Goed dat je dat dus eens uitschrijft 🙂
Interessant om dit zo concreet te zien. Gebruik je een tijd registratie app? Ik wist wel dat er heel veel werk achter zit maar had de verdeling toch anders ingeschat met meer voor artikelen schrijven. Mooi om te zien dat er ook aandacht is voor onderzoek, doelen stellen en arikelen up to date houden, dat verbaast me niks met jouw kwaliteit:)
Nee ik doe alles in een Excel bestand dat ik 2-3 keer per dag invul. Ziet er wat leuker uit dat de websites die ik ben tegengekomen, ik maak al mijn Excel bestanden roze, geel en lila enzo haha 😉
Heel leuk om te lezen hoe jij dit aanpakt! Ik “schrok” in eerste instantie van die 6 uur aan comments, DM’s en mail beantwoorden, maar als je er even bij stil staat, dan is dat niet eens zo gek. Gaat al snel veel tijd in zitten denk ik.
Leuk zo’n kijkje in de keuken! Ik snap heel goed dat mensen niet doorhebben dat er zoveel tijd in bloggen zit, want ze zien alleen het eindresultaat. Onbewust denk je toch dat een artikel dat je in twee minuten leest ook in twee minuten geschreven is en er verder weinig bij komt kijken.
Ik hou het niet bij maar ik besteed bijna al mijn tijd aan onderzoek en schrijven. Foto’s, comments, e-mails, onderhoud en social media is misschien 10-20%. Kan me voorstellen dat een andere verdeling handiger is als je je geld ermee moet verdienen 🙂
Het is een duidelijk en overzichtelijk artikel Sophie. Dank je wel hiervoor! Het komt veel meer bij kijken dan wat uiteindelijk op je blog tevoorschijn komt. Als een beginnende blogger met mijn blog https://goslowliving.com heb ik nog niet met taken zoals administratie te maken, hopelijk straks wel:-)
Ik zat ook twee van je oudere blogposts te lezen over Blog Club: Hoe laat je je blog groeien en Blog Club: SEO voor bloggers. Twee hele leuke blogs met handige tips, vind ik. Ik zou het leuk vinden als je de comments open wil zetten dat ik er ook op kan reageren.
Dankje Elena! Ik heb de comments onder artikelen ouder dan een jaar standaard uitstaan. Ik krijg anders teveel spam van webshops en reacties van mensen via Google die mijn blog net tegenkomen en negatief commentaar achterlaten. Je kunt me altijd mailen bij vragen of bij recentere artikelen een comment achterlaten 🙂
Dank je Sophie! Zal ik zeker doen:-) Spam is inderdaad heel vervelend iets. Ik merkte trouwens dat mijn commentaar gelijk geplaatst werd. Ik heb mijn comments zo ingesteld dat ik eerst een o.k. moet geven voordat ze op mijn site verschijnen.
Ik weet er alles van!! Ik heb er voor gekozen om mijn website als hobby te houden, maar dat betekent wel dat ik lang niet kan doen wat ik graag wil doen. Als je het goed doet neemt het inderdaad heel veel tijd. Jij bent goed bezig!!