Bloggen & carrièreBoek review: The Self-Made Guide door Emilie Sobels

Boek review: The Self-Made Guide door Emilie Sobels

Toen Emilie Sobels op Instagram aankondigde een nieuw boek te lanceren wist ik meteen dat ik hem wilde aanschaffen. Een paar jaar geleden heb ik een werkplek gehuurd bij Hashtag Workmode, waar Emilie eigenaar van is, en sindsdien volg ik haar ondernemersavonturen. Haar eerste boek vond ik een aanrader, dus ik was heel benieuwd naar haar nieuwste boek: The Self-Made Guide.

De verhalen achter het succes van 21 vrouwen

The Self-Made Guide is geschreven voor vrouwen die een eigen bedrijf (willen) hebben of carrière aan het maken zijn bij een werkgever. Want, legt Emilie uit: “self-made gaat om jou: wie jij bent, wie je wilt zijn en eruit halen wat erin zit”. Voor dit boek heeft Emilie 21 vrouwelijke rolmodellen geïnterviewd over hun weg naar succes. Sommige van deze vrouwen werken aan hun eigen bedrijf, anderen bij bedrijven of organisaties. Emilie was benieuwd: wie of wat inspireert deze succesvolle vrouwen? Hoe zijn ze gekomen waar ze zijn? En wat zijn hun ultieme tips voor vrouwen om ook succesvol te worden? Wat meteen duidelijk wordt en wat ik erg fijn vind aan dit boek: die ene weg naar succes die we allemaal ‘moeten’ belopen bestaat niet. De vrouwen in dit boek belopen allemaal een ander pad en werken op een manier die bij hun past.

Een aantal vrouwen die voorbij komen in het boek: Marlies Dekkers (modeontwerpster met haar eigen lingeriemerk), Yara Michels (ondernemer, vlogger en tot voor kort hoofdredacteur van LINDA.meiden), Madeleijn van den Nieuwenhuizen (mediacriticus op het bekende Instagram account Zeikschrift) en Naz Kawan (oprichter van het duurzame atelier A Beautiful Mess). Een diverse groep vrouwen van verschillende leeftijden, achtergronden en beroepen. Er zijn al veel boeken op de markt van jonge vrouwelijke ondernemers en influencers, maar dit is niet zo’n boek. Het zal er vast mee te maken hebben dat ik inmiddels in de dertig ben, maar verhalen over 22-jarige influencers op Instagram en YouTube interesseren me niet meer zo 😉 Door de diversiteit in dit boek is elk interview net wat anders en leer je dat iedereen haar eigen pad beloopt.

Tussen de interviews door vertelt Emilie ook over haar eigen carrière en ondernemersreis. Zo vertelt ze openhartig over haar successen én missers in de afgelopen jaren. Fijn om te lezen dat zelfs vrouwen waarvan je denkt dat alles ze makkelijk afgaat af en toe fouten maken. Ze deelt daarnaast verhalen over haar verschillende bedrijven en verdienmodellen, legt uit wanneer ze risico’s neemt en hoe ze aan haar personal brand werkt.

Een boek vol inspirerende interviews

Het boek leest makkelijk weg, bevat veel praktische tips en zet je af en toe aan het denken. Als je van interviews met vrouwen over hun carrière houdt, dan is dit boek echt een aanrader. De hoofdstukken doen me een beetje denken aan de interviews met vrouwelijke ondernemers die je weleens in tijdschriften zoals Marie Claire of Harpers Bazaar leest. Dat zijn vaak mijn favoriete stukken, dus met een boek vol met dit soort interviews maak je me erg blij.

Ik kan me in het idee van de self-made vrouw wel vinden. Iemand die haar eigen regels bepaalt en zelf de touwtjes in handen houdt. Op kantoor, thuis of met haar eigen bedrijf. De self-made vrouw begrijpt ook de kracht van samenwerken en weet dat ze altijd van anderen kan leren. Zo ook ik: ik heb een dosis motivatie uit dit boek gehaald en vond het erg tof om de verhalen van deze vrouwen te lezen. Het boek is daarnaast mooi vormgegeven en bevat achterin allemaal mooie foto’s en extra info over de 21 vrouwen die hebben meegewerkt aan dit boek. Ik vind dit boek net iets beter dan Emilie’s eerste boek Babe, you got this. The Self-Made Guide is net wat volwassener en voor iemand zoals ik, die als freelancer en af en toe in loondienst werkt, fijn om toe te kunnen voegen aan mijn boekenkast.

Wel of niet kopen?

Raad ik dit boek aan? Ja! Dit is een boek vol inspirerende vrouwen en carrièrelessen waar je van kan leren.
Voor wie? Vrouwen die geïnteresseerd zijn in hoe andere vrouwen aan hun carrière of bedrijf werken en op zoek zijn naar inspiratie en motivatie.
Niet kopen als… Je je niet bezig houdt met ondernemen of werken en deze onderwerpen je niet interesseren.
Prijs: €20,99 voor de hardcover (ook verkrijgbaar als e-book voor €11,99).

PS Frankie is ook fan 😉

Hi, ik ben Sophie Carleen! Op mijn blog neem ik je mee in mijn zoektocht naar een bewuster leven. Ik schrijf artikelen over (digitaal) minimalisme, spiritualiteit, feminisme, duurzaamheid en carrière. Over deze onderwerpen heb ik ook een nieuwsbrief: The Rebelle.